معرفی کتاب

معرفی کتاب اتوماسیون صنعتی :

با گسترش روز افزون صنایع اتوماتیک تولیدی و فرایندهای پیشرفته صنعتی در کشور ، ضرورت بسیاری از دانش پژوهان و متخصصین صنایع با روش های اتوماسیون و شناسایی و کنترل فرآیندهای صنعتی بیش از پیش مشهود می باشد . با توجه به ماهیت چند رشته ای این زمینه تخصصی و نبود مرجع واحد مهندسی به زبان فارسی ، مقدمه ای بر این موضوع از ترجمه و تلخیص مراجع مختلف و تالیف و ترکیب سایر بخش ها به رشته تحریر در آمده است . موضوع این نگارش طی چند سال به صورت درس ” کنترل صنعتی ” در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی به همراه آزمایشگاه ارائه شده است و حجم فصول متناسب با نیاز پردازش گردیده اند .

آنچه در این کتاب فراهم آمده است از دوبخش اصلی تشکیل شده است . در فصل اول و دوم سیستم های نیوماتیک و کنرل کننده های منطقی برنامه پذیر PLC مورد استفاده در سیتسم های اتوماسیون صنعتی تشریح می گردند . در فصل اول اجزا سیستم های نیوماتیک معرفی گردیده و روش های مختلف طراحی به منظور استفاده از این مجموعه ها در سیستم های اتوماسیون صنعتی تدوین گردیده اند . در فصل دوم پس از اشاره به اصول کلی و سخت افزار PLC ، ر.ش های عمومی برنامه نویسی آن ها توضیح دادئه شده است . با ارائه مثال های کاربردی متعدد ، سعی شده است این مبانی برای مهندس طراح سیستم های اتوماسیون به صورت کامل تشریح گردد . در پایان فصل نیز به اصول کلی برنامه نویسی PLC های متداول در صنایع کشور توسط زبان برنامه نویسی STEP5 اشاره شده است .

پی ال سی

در سه فصل پایانی توجه خود را به مدل سازی ، شناسایی و کنترل فرایندهای صنعتی به وسیله کنترل کننده های PID جلب می کنیم . مدلسازی فرایندهای صنعتی کلید اصلی شناخت این سیستم ها و طراحی کنترل کننده مناسب برای آن می باشد . این مدل سازی یا با استفاده از اصول مهندسی در زمیه های مختلف انجام گردیده و یا با آزمایش و شناسایی صورت می پذیرد . در فصل سوم روش های مدل سازی فرایندهای متنوع صنعتی از جمله سیستم های مکانیکی ، الکترومکانیکی ، هیدرولیکی و حرارتی را با استفاده از اصول و مبانی دینامیک جامدات و سیالات ، الکترونیک ، آرمودینامیک و انتقال حرارت بیان گشته و مدل های این سیستم ها به فرم نهایی جهت طراحی کنترل کننده مناسب تعبیر می گردند . با مقایسه مدل این سیستم های متنوع مشاهده می شود که علی رغم اصول به کار گرفته شده مختلف ، کلیه مدل ها به فرم سیستم های رسته یک یا دو ت با تاخیر قابل نمایش می یباشند . این مشاهده طراح را به صورت منطقی به این جهت سوق می دهد که از این مدل ها به فرم مدل تیپ استفاده نموده و با استفاده از آزمایش پارامترهای آن را برای هر فرایند شناسایی می نماید . روش های شناسایی زمانی و فرکانسی با استفاده از این ایده کلی در فصل چهارم تشریح گردیده اند . این روش ها عموما برای طراحی کنترل کننده های PID مناسب می باشند . علاوه بر ان با معرفی دو پارامتر بی بعد به صورت کمی سیستم ها را دسته بندی نموده و سهولت طراحی و پیاده سازی کنترل کننده های مناسب را طبقه بندی می نماییم . در انتهای این فصل روش های پارامتریک شناسایی سیستم ها را که در آن ها از تکنیک های مدرن و دیجیتال استفاده شده اند معرفی میگردند .

در فصل پنجم معرفی دقیقی از کنترل کننده های PID صورت می پذیرد . پس از ارائه اصول طراحی کنترل کننده های PID و روش های پیاده سازی این کنترل کننده در صنعت به صورت الکتریکی ، الکترونیکی ، نیوماتیکی و دیجیتالی معرفی می گردند . سپس به روش های تنظیم این کنترل کننده بر اساس متدهای شناسایی ارائه شده در فصل چهارم پرداخته و روش های مختلف طراحی و تنظیم را با یکدیگر مقایسه می نماییم . در انتهای این فصل نیز با معرفی مشکلات عملی پیاده سازی کنترل کننده های انتگرال گیر روش های رفع آن ارائه گردیده و همچنین روش های طراحی کنترل کننده PID برای سیستم های با تاخیر معرفی خواهند شد.

برای دانلود این کتاب روی لینک زیر کلیک کنید .

http://profsite.um.ac.ir/~shoraka/taghirad-industrialcontrol.pdf



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | 16:47 | نویسنده : دیبا سنسور |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.